Wednesday, December 12, 2007

أخبــار الأدب ... تكتب عنّــا

عمر بوك ستور..
مكتبة تسعي لارضاء الجميع!




أول ما قد يلفت انتباهك في عمر بوك ستور هو الشق الغربي في الاسم، خاصة مع الأسماء العربية للمكتبات الجديدة التي جري افتتاحها أثناء السنوات القليلة الماضية كالديوان و الكتب خان والبلد. الأمر الثاني، مكانها في 15 طلعت حرب أعلي مطعم فلفلة بالقرب من ريش و مدبولي ودار الشروق.

صاحب المكتبة بدأ عمله في ذلك المجال منذ كان في الثامنة من عمره برفقة والده علي فرشة كتب في شارع طلعت حرب من جهة ميدان التحرير، يقول عمر سيد محمد : كنت أعمل مع أبي أثناء فترة الصيف من كل عام دراسي، ومع دخولي الجامعة تفرغت للعمل تقريبا عدا في أيام الامتحانات، وقد ارتبطت نفسيا بتلك المهنة ورفضت العمل بالمحاماة .
عمر حاصل علي ليسانس حقوق، وقد اختار الاستمرار بالعمل في مجال بيع الكتب رغم متاعبه الكثيرة حسب تعبيره، وهو يبرر هذا الاختيار بارتباطه بوسط كله شخصيات بارزة من حيث مستوي الثقافة والحوار بصرف النظر عن العائد . وهو لا يزال يحتفظ بفرشة الكتب التي بدأ بها، ربما باعتبارها مصدرا لتعريف القراء بالمكتبة الجديدة، فهو يميل عليك ويسألك إذا كنت تبحث عن كتاب معين، ثم يخبرك بأن ثمة مكتبة باسم عمر بوك ستور وأنها تشتمل علي عدد كبير من الكتب بتخفيضات كبيرة.
مدخل العمارة علي يسار مطعم فلفلة، مدخل ضيق يفضي لسلالم عريضة تصعدها لتجد المكتبة علي الجانب الأيسر بالدور الثاني. تبعته مباشرة للجانب الذي يوجد فيه طلبي، ثم ألقيت نظرة متفحصة علي نوعية الكتب الموجودة. أبرز ما لفت انتباهي التنوع الكبير في الإصدارات ودور النشر. ثمة ركن يحتوي علي مجموعة كبيرة من كتب إدوار سعيد تغطية الإسلام الصادر عن دار رؤية، الإستشراق : المعرفة، السلطة، الإنشاء و صورة المثقف بتخفيض خاص. إلي جانب الكتب العربية والمترجمة الصادرة عن دور نشر مصرية وعربية، علاوة علي الكتب الأجنبية.
يحرص عمر علي توفير مساحة معقولة للقارئ لإتاحة فرصة مناسبة للإطلاع وهو ما يوفره المكان الحا لي، علاوة علي التنوع،و قد شهدت المكتبة خلال الثلاثة شهور الماضية _ عقب افتتاحها ­ عدة حفلات توقيع لروايات جديدة وحسب تعبيره : لا تقتصر المكتبة علي إصدارات معينة ولا علي دار نشر بعينها، وهي تقدم نسبة خصم كبيرة . مسألة التخفيضات الكبيرة علي الكتب كانت أيضا مسألة مهمة أحببت أن أسأله عنها، وهل هي عنصر جذب يعتمد عليه للمنافسة خاصة مع قرب المكتبة من عدد كبير من المكتبات الأخري مثل مدبولي ودار الشروق والبلد ؟ فأجاب أريد الوصول إلي كل قارئ وجذب أكبر عدد ممكن من القراء .
توفر المكتبة الكتب غير الموجودة حسب الطلب : فهو يقوم بجمع الكتب من دور النشر كلما أمكن سواء من مصر أو عبر شحن الكتب من دور النشر العربية.
تبدو الحرفية واضحة في تعامل عمر مع إدارة المكتبة التي تساعده في إدارتها زوجته، وهو يقوم بترشيح الكتب لزبائنه : الكثير من الزبائن يشترون الكتب من عمر لأنهم عرفوه: فأنا أتحدث بالسياسة مع المهتمين بالسياسة وفي الأدب مع المهتمين بالأدب وفي الدين مع المهتمين بالدين . وهو ما قادنا للحديث عن أمر الشق الغربي في اسم المكتبة : أحببت التغيير، فعمر تجذب الإسلاميين و بوك ستور تجذب الآخرين من المهتمين بالمجالات الأخري... يعني لا أهلي ولا زمالك !!


مجدي عبد المجيد خاطر

12 comments:

Camellia Hussein said...

ألف مبروك وبالتوفيق ان شاء الله
انا زرت المكتبة اكتر من مرة و اتبسطت جدا سواء بالكتب وتنوعها او بطريقة العرض وان شاء الله ربنا يوفقكوا وتبقوا من اكبر المكتبات في مصر
بس كنت عايزة الفت نظر القائمين علي المدونة لان في شوية لخبطة في المقال يا ريت تتظبط
و بالتوفيق ان شاء الله

walaaz said...

قريت المقالة فى أخبار الأدب وانبسطت انى عرفت أكتر عنكم خاصة انى كنت فى المكتبة قبلها بيومين ومكنتش أعرف انها حديثة يعنى كنت فاكرة انها فوق فلفلة من زمان وانا اللى مش باخد بالى منها

(Y)بالتوفيق يا شباب
ويارب دايما أسعار الكتب تكون فى انخفاض عشان نعرف نشترى كل اللى عيزينه :D

عصفور المدينة said...

الأخوة الكرام
مبارك الافتتاح ونتمنى لكم كل توفيق

ولو تكرمتم علينا ترفقوا بنا في الدعاية تعليقات المدونات ليست المكان المناسب للدعاية

sherefins said...

اولا مبروك علي الافتتاح واهنيكم علي الطريقه المبتكره اللي كنت فكرت فيها بصراحه مرi وكنت ناوي اتفق مع صديق لي علي البلوج هو شغال في السياحه انه يشترك معايا في ان احنا نعمل بلوج عن السياحه المصريه ويكون بالغه الانجليزيه ونعمل نفسي اللي انتوا عملتوه بس نبعت العرض للاجانب والاوروبين نعرفهم فيها اكتر عن بلدنا لكن لاسف ملقيش عنده الدافع فلغيت الفكره وعشان كده انا قولت اكتب لكم واهنيكم علي الخطوه دي واهنيكم

Rosa said...

مبروك
:)
انا حبت الاسم جدا
الف الف مبروك

عمر بوك ستورز said...

المـارة الكرام ... يسعدنـا تواصلكم جميعًا ....

كاميليا:
شكرًا للملحوظة، وجاري اتخاذ اللازم زي ما بيقولوا

ولاء : نورتي مرة، ولازم تنورينا على طول

السيد الفاضل (عصفور المدينة) ، نعتذر للإزعاج، ونعمل من أجلكم .. يا سيدي

Ahmed Al-Sabbagh said...

انا شغلى على بعد خطوات من العنوان ده

فى شارع قصر النيل

ان شاء الله هاجى ازور واتفرج

تحياتى

Anonymous said...

عندكم روايه عوليس لجيمس جويس

مروة الزارع said...

انا لما دخلت عندى كنت فاكراك بتهزر ومفيش مكتبة بجد
بجد فكرة حلوة انك تعلن هنا فى المدونة

الف الف مبروك وانا هزورك قريب جدا وياريت يكون عندك رباعيات صلاح جاهين

اة ابقى شيل عبارة ال
Word Verification
عشان بتطهقنى فى عيشتى والنس تعرف تعلق عندك بسهولة

شقاوة شعب said...

مبروك الافتتاح

ورائع جدا عمل الاستاذ عمر والاروع انه مستمع بيه ومتمسك بيه

ربنا يوفقكم وينفع بيكم الناس



تحياتى
شيماء

عمر بوك ستورز said...

أحمد الصباغ : زيارتك تسعدنا
أي واحد : الرواية موجودة وبخصم خااااص جدًا
أستاذة مروة، علم وينفـذ يا فندم، وفي انتظار تشريفكم ، وأعمال صلاحج جاهين كلها موجودة .... و بعرض خاص
شيمـاء : الله يبارك فيكي

سكوت هنصوت said...

بالمناسبة

روايات باولو كويلو عندكو بسعر كويس؟؟

كمان القواميس اخبارها ايه عندكو

انا ان شاء الله هزوركوا قريب

و منتظرة تواصلك معنا

تحياتي